CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Isnin, 24 Mei 2010

SALAM IMTIHAN



Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..



Bahang imtihan kian terasa,bahkan sudah ramai yang ‘merasai’nya..selamat belajar dan selamat mengulangkaji buat semua sahabat sahabiah khususnya yang berada di Perlembahan Nil ini..selamat menghadapi peperiksaan semester kedua..Mudah-mudahan usaha kita membuahkan kejayaaan yang cemerlang,insyaAllah..



USAHA
Sahabat-sahabiah,dalam menuju kejayaan,kita perlu berusaha.Usaha sehabis mungkin.Gunakan masa yang ada ini sebaiknya untuk ulangkaji.Tidak dinafikan ada yang kurang usahanya,namun kejayaan masih menyebelahinya.Kita anggap itu adalah rezeki dan kurniaan Allah kepadanya.Apa yang penting,kita terus belajar dan berusaha.Sesungguhnya Allah tak pandang setinggi mana kejayaan seseorang,tapi Allah pandang sejauh mana usahanya.



DOA
Daripada Saiyidina Ali Radiallahu Anhu meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda : Doa adalah senjata mukmin,tiang bagi agama dan nur (cahaya) bagi langit dan bumi.(HR Hakim)
Sahabat-sahabiah..doa sangat penting dalam kita menjalani kehidupan dunia dan tentunya untuk menempuh kehidupan akhirat yang kekal abadi.Dengan berdoa,kita menyerah diri kepada Allah sambil mengharapkan rahmat,redha dan perkenan dari-Nya.Justeru,doa melambangkan kehambaan kita kepada Al-Khaliq.
Dr.Krukoff (pakar kardiovaskular di England) melalui kajiannya berkata,”Doa adalah terapi lengkap yang tidak bercampur elemen-elemen luar..tanpa herba,urutan atau akunpuntur.Namun,ia mampu memberi keajaiban kepada penyakit-penyakit kronik.Ia memberi kekuatan dalaman yang mampu menjadi penyembuh,di samping menjadi kekuatan minda serta memberi keyakinan dan ketenangan.”
Iringilah usaha kita dengan berdoa..moga doa kejayaan kita dimakbulkan..Dan sebagai penuntut ilmu Allah,kita amalkanlah ilmu yang dipelajari dan seterusnya sampaikan ilmu tersebut.INGAT!Jangan belajar untuk peperiksaan saja..



TAWAKAL
Firman Allah Subhanahu wa Taala : .. apabila engkau telah membulatkan tekad,maka bertawakallah kepada Allah.Sungguh,Allah mencintai orang yang bertawakal. (Surah Ali Imran:159)
Tawakal merupakan sandaran dan pergantungan sepenuhnya kepada Allah setelah berusaha dan berdoa.Walaupun begitu,perlu diingatkan juga bahawa JANGAN sesekali kita tinggalkan usaha dan doa setelah bertawakal.
Kata-kata terakhir yang diucapkan oleh Nabi Ibrahim ketika baginda dilemparkan ke tengah bara api adalah : Cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah sebaik-baik pelindung (HR Bukhari)
Nah,lihat betapa tingginya tawakal seorang Nabi dan Rasul kepadanya Tuhannya.Kita sebagai hamba-Nya yang dhoif ini perlulah contohi sikap-sikap para Anbiyak agar tersemai akhlak-akhlak Islamiah dalam diri..insyaAllah.
Firman Allah Subhanahu wa Taala : Barangsiapa bertaqwa kepada Allah,nescaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya,dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka.Dan barangsiapa bertawakal kepada Allah,nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya.Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan-nya.Sungguh,Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu. (Surah At-Tholaq:2-3)

****************************



SALAM IMTIHAN
BITTAUFIQ WAN NAJAH AL BAHIR

(^_^)

0 ulasan: